Milloin it-palvelusopimus tulisi vaihtaa?
Lukuisat keskustelut kotimaisten it-päättäjien kanssa kertovat, että yrityksissä kipuillaan joustamattomien ja vanhaksi käyneiden it-palvelusopimusten kanssa. Moni on sitoutunut it:hen, joka ei tue optimaalisesti liiketoiminnan kehittämistä digitalisoituvassa taloudessa.
Joustaako yrityksesi hankkima it-palvelu liiketoiminnan muutostilanteissa ja sujuuko pilvipalveluiden käyttö tehokkaasti? It-palvelusopimuksen vaihtamisen koetaan usein niin työlääksi, ettei hankkeeseen lähdetä, vaikka syytä totisesti olisi. Osa kiireisistä it-päättäjistä ei kenties tiedä paremmasta.
Nämä tunnusmerkit kertovat siitä, että yrityksen on aika vaihtaa it-palvelutoimittajaa fiksusti kilpailuttamalla:
- Et aina tiedä mistä kustannukset kertyvät ja mitä lasku pitää sisällään.
- Palveluhallinta on hukassa, ja läpinäkyvyydessä on puutteita.
- Kyky reagoida muutoksiin ei suju tehokkaasti.
- Palvelu- ja tukipyyntöjä kertyy runsaasti, ja niiden ratkomiseen menee turhan paljon aikaa.
- Kehitysideat loistavat poissaolollaan, eikä raportointi palvele yrityksesi tarpeita.
Kuulostaako tutulta?
Vapaus valita asiakkaalle paras ratkaisu
Kissa kannattaa nostaa pöydälle, mikäli it-palvelut eivät jousta yksiköiden ja työntekijöiden tarpeisiin. Hieman vaivaakin it-palvelutoimittajan vaihtaminen vaatii, mutta hyödyt ovat parhaimmillaan huomattavia:
- Asiakkaan aikaa säästyy oman liiketoiminnan kehittämiseen
- Taloudelliset hyödyt ovat mitattavat – sijoitus voi maksaa itsensä takaisin jo kuudessa kuukaudessa
- IT-ympäristön hallinta yksinkertaistuu moderneilla ratkaisuilla
Ketterä it-palvelutalo pystyy tekemään it-infrastruktuurin ja työasemaympäristöjen siirrot niin, että siitä koituu asiakkaalle mahdollisimman vähän vaivaa. WeGon ammattilaisilla on kokemusta sadoista it-ympäristöjen siirroista ja ulkoistuksista.
Tuotamme it-palvelumme asiakkaan liiketoimintaan sopivilla nykyaikaisilla pilviratkaisuilla. Meillä ei ole perinteisten legacy-järjestelmien tuomaa rasitetta, eli meillä on täysi vapaus valita asiakkaallemme aina paras ratkaisu esimerkiksi datan varmistamiseen tai tietoturvan vahvistamiseen. Asiakkaamme pääsevät eroon turhista palvelimista ja voivat ottaa Microsoft 365 -ohjelmistolisensseistään kaiken irti. It-infra, työasemat, verkot, palomuurit ja laitteet ovat pilvihallinnan piirissä.
’Cloud’-palvelumalli tarkoittaa meille pienempää katetta ja asiakkaille korkeampaa asiakastyytyväisyyttä. Jokaisen it-hankkeen lisäarvo pitää osoittaa asiakkaillemme konkreettisin laskelmin. Uudistukset maksavat itsensä nopeasti takaisin, ja liiketoiminnan kehittämiseen jää enemmän aikaa. It-palveluidemme piiriin siirtyneissä yrityksissä tukipyyntöjen, eli tikettien, määrä on laskenut parhaimmillaan ensimmäisen puolen vuoden aikana 40 prosenttia.
Vaadi it-palvelutaloltasi ainakin näitä asioita
- Kokemusta tehdä it-ympäristöjen siirrot palveluineen hallitusti hyvien käytäntöjen ja selkeän suunnittelun pohjalta, jotta palvelun haltuunotosta koituu asiakkaalle mahdollisimman vähän vaivaa.
- Modernia ’Cloud’-tapaa toimia ja pilviosaamista ilman kankeiden legacy-järjestelmien rasitetta.
- Selkeitä palvelukuvauksia ja läpinäkyvää hinnoittelua myös jatkuvista palveluista.
- Hyvää teknistä osaamista sekä kykyä ratkaista ongelmia ja käyttäjien tukipyyntöjä tehokkaasti. Turhia kustannuksia ja laatuongelmia on tiedossa, mikäli osaaminen ei ole riittävällä tasolla.
- Palvelupäällikön palvelut varmistamaan muutoshallinnan ja it-palveluiden kehittämisen sekä palvelun laadun seurannan.
- Ammattitaitoisia myyjiä. Myyjän on sanottava suoraan, mikäli pyyntöäsi ei kannata toteuttaa.
Hyvät tyypit ja yhteen hiileen puhaltavat tiimit ovat jatkossakin it-palveluiden keskiössä
Mika Huhtiniemi, Toimitusjohtaja, WeGo Group