IT-palvelunhallinta varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden

IT-palvelunhallinta on keskeinen osa yrityksen IT-infrastruktuuria. Palvelunhallinnalla varmistetaan, että kaikki IT-palvelut toimivat tehokkaasti ja luotettavasti. Yritys voi hallita ja optimoida IT-resurssejaan, parantaa käyttäjäkokemusta ja varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden palvelunhallinnan avulla.

Palvelunhallinnan tavoitteena on IT-palveluiden liiketoimintalähtöinen kehittäminen ja liiketoiminnan riskin pienentäminen. Palvelunhallintaan kuuluu mm. säännölliset palaverit, raportointi, palvelun laadun valvonta, ja kehitysehdotukset.

IT analyysi ja Palvelupäällikkö

IT-analyysin avulla selkeä tilannekuva IT-ympäristöstä.

IT-analyysi on liiketoimintalähtöinen selvitys asiakkaan nykytilasta. Siinä käydään läpi asiakkaan asiakaskokemukseen liittyvät prosessit ja liiketoiminnan tavoitteet sekä organisaation kyvykkyys hyödyntää IT:tä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Analyysi sisältää ICT-ympäristön dokumentoinnin. Sen perusteella asiakas saa näkemyksen nykytilasta, prosessien tehokkuudesta, IT-palvelusta ja tietoturvasta sekä tulevista kehitystarpeista. Analyysi toteutetaan keräämäällä tietoa olemassa olevista materiaaleista sekä haastattelemalla asiakkaan avainhenkilöitä.

Hyvä tilannekuva omasta ympäristöstä auttaa ymmärtämään, tunnistamaan ja kehittämään käytössä olevaa IT-infrastruktuuria.

Tietoturva-analyysi on tärkeä osa IT-palvelunhallintaa

Tietoturva-analyysi on tietoturvan nykytilan tilannekuvan dokumentointi, mikä toteutetaan materiaalipyynnöillä ja avainhenkilöiden haastattelulla. Tietoturva-analyysissa kartoitetaan sekä hallinnollinen että tekninen tietoturva.

Hyvä tilannekuva organisaation tietoturvan tilanteesta auttaa ymmärtämään, tunnistamaan ja kehittämään tietoturvan osa-alueita. Tietoturva-analyysin pohjalta organisaatiolle saadaan loppukäyttäjiä hyödyntävä tietoturvaohje.

Palvelupäällikkö varmistaa palveluiden sujuvuuden

Palvelupäällikön tehtävänä on asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen sekä palveluiden laadun, kehityksen ja jatkuvuuden varmistaminen. Palvelupäällikkö seuraa asiakkaan toiminnan tehokkuutta taloudellisen sekä kilpailullisen edun kannalta. Hän voi toimia myös osana asiakkaan organisaatiota ja liiketoimintaa. Palvelupäällikkö järjestää säännölliset palaverit yhdessä asiakkaan avainhenkilöiden kanssa.

Haluatko kuulla lisää?