Asiakastarina – customer success story
WeGo uudisti Finnlinesin työasemaympäristön elinkaarenhallinnan.
Rahti- ja matkustajaliikennepalveluita tarjoavan Finnlines Oyj:n työasemaympäristön elinkaarenhallinta uudistettiin WeGon asiantuntijoiden opastuksella vastaamaan aiempaa paremmin kansainvälisen yhtiön liiketoiminnan vaatimuksia. 20 laivaa omistavan ja 1 800 henkilöä työllistävän Finnlinesin oma IT-yksikkö voi nyt päivittää ja hallita työasemiaan tehokkaasti koko organisaationsa laajuisesti.
Finnlinesin matkustajarahtilaivat tarjoavat palveluja Suomesta Saksaan ja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin, sekä Ruotsista Saksaan ja Puolaan. Finnlinesin rahtilaivat liikennöivät Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Yhtiöllä on tytäryhtiöt ja myyntikonttorit Saksassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2024 noin 699 miljoonaa euroa. Suomen viennistä 95 prosenttia ja tuonnista 97 prosenttia kuljetetaan laivoilla.
”Tarjoamme Suomen ulkomaankaupalle kattavan reittiverkoston ja luotettavan väylän Euroopan markkinoille. Tarvitsemme nykyaikaisten alusten lisäksi laadukkaita työvälineitä tieto- ja toimistotyöhön”, sanoo Finnlinesin Desktop & User Support Team Lead Minna Norkola. ”Halusimme uudistaa työasemaympäristömme hallintaa yhdessä WeGon kanssa. WeGon asiantuntijoiden osaaminen ja referenssit vakuuttivat meidät siitä, että he ovat meille oikea kumppani. Valintaamme vaikutti myös hyvät kokemuksemme verkkopuolen yhteistyöstä. WeGo toteutti uusimpiin roro-matkustaja-aluksiimme verkkoympäristöt parantamaan muun muassa matkustajaystävällisyyttä.”
Työasemaympäristön elinkaarenhallinnan modernisointiprojektin WeGo tarjosi kiinteällä hinnoittelulla. Eri käyttäjäryhmille voidaan nyt jaella Finnlinesin organisaatiossa kätevästi sovelluksia, ja tarjota henkilöstölle mahdollisuus käyttää turvallisesti yrityksen hyväksymiä tietojärjestelmiä. Tietokoneiden tilaaminen sujuu WeGo Shop -verkkokaupasta kaikkiin Finnlinesin yksiköihin myös ulkomailla.
”Kartoitimme asiakkaamme työasemaympäristön ja paketoimme henkilöstön tarvitsemia sovelluksia. Paransimme sovellusten käyttäjäkohtaista jakelua, hallintaa ja tietojärjestelmiin kirjautuminen sujuu nyt koko organisaatiomme laajuisesti aiempaa tehokkaammin. Vahvistimme tietoturvatasoa ja toteutimme asiakkaallemme ratkaisut koneiden vaatimustenmukaisuuden seurantaan”, kertoo WeGon asiakaspäällikkö Sami Strömsten.
”Koko kehitysprojekti sujui WeGon asiantuntijoiden johdolla projektin suunnittelusta toteutukseen erittäin hyvin. Arvostamme sitä, että projekti pysyi aikataulussa ja budjetti piti. Palvelut ovat toimineet hyvin ja voimme jatkossa toteuttaa yhä joustavammin erilaisia kehityshankkeita”, kertoo Norkola. ”WeGon ammattilaisten opastuksen ansiosta osaamme itse ylläpitää ja hallita työasemaympäristöämme sekä jakaa päätelaitteisiin tarvittavat sovellukset. Saamme tarvittaessa tukea WeGon asiantuntijoilta.”
”Varmistamme asiakkaallemme esimerkiksi vakioitujen tietokoneiden osalta parhaan hintatason”, sanoo Strömsten. ”Tämä projekti tarjoaa asiakkaallemme hyvän perustan tulevaisuuden kehityshankkeille ja tietoturvakovennuksille, sillä hallinta-alusta integroituu saumattomasti Microsoftin ekosysteemiin. Autamme asiakastamme hyödyntämään Microsoftin lisenssejä ja ratkaisuja mahdollisimman tehokkaasti.”
Asiakkaan saavuttamia hyötyjä pähkinänkuoressa:
- Henkilöstön tekemien tukipyyntöjen määrä on vähentynyt ja pääsynhallinta on tehostunut.
- Tietokoneiden päivittäminen ja hallinta sekä henkilöstön työssä tarvitsemien sovellusten jakelu sujuu tehokkaasti koko organisaation laajuisesti. Hallinnan piiriin voidaan ottaa ketterästi myös mobiililaitteet.
- Mahdollisuus hyödyntää kustannustehokkaasti M365-lisenssejä ja Microsoftin ekosysteemin ratkaisuja.
- Tietoturvataso on noussut. Henkilöstö voi käyttää yrityksen tarjoamia ja hyväksymiä sovelluksia sekä resursseja entistä turvallisemmin. Työasemien ja sovellusten päivitykset ovat ajan tasalla.
Finnlinesille toteutettu kehitysprojekti ja palvelut kiteytettynä:
- Työasemien elinkaarenhallintapalvelut, asennukset ja eri osa-alueiden tietoturvapalvelut
- WeGo Shop -verkkokaupan palvelut ja valikoitujen kannettavien tietokoneiden laitetoimitukset valmiiksi esiasennettuina myös ulkomaan toimipisteisiin.
- Sovelluspaketointi ja mahdollisuus jaella sovellukset keskitetysti käyttäjien laitteisiin.
- Projektipäällikköpalvelu varmisti laadukkaan kehityshankkeen.
Lisätietoja:
Minna Norkola, Desktop & User Support Team Lead, Finnlines, minna.norkola@finnlines.com
Sami Strömsten, myynti, WeGo Group, puh. 040 1977 171, sami.stromsten@wegogroup.fi